newsletter-logo
newsletter-close

Theater Stap

Historiek

2013

TV-zender 'vier' brengt MET MAN EN MACHT op antenne.
Een grote rol hierin wordt gespeeld door stapactrice Els Laenen.

zwaluw zang / a swallow song gaat in premiere op Het Krokusfestival te Hasselt.

2012

Start van de verbouwingen aan de theaterinfrastructuur van het gebouw :  een zaal, een repetitieruimte, een atelier, en ook meer bergplaats.

Eerste toonmomenten van ALICE, de derde samenwerking met Kaaiman. . Kaaimandocent Bart Van Gijseghem kiest drie actrices van Stap uit voor de rol van Alice, die  deelaspecten van haar persoonlijkheid kunnen tonen.   Naast de drie Stappers verbeelden vijf Kaaimannen de wonderwereld.  De centrale vraag die Bart zich na het lezen van het boek stelt is : “Waarom gaat iemand mee met onbekenden en tot hoever ga je mee in het” onbekende ?” Een vraag die op het lijf geschreven is van pubers maar waar ook onze Stappers wel iets over kunnen vertellen. 

Filmopnames voor LOST IN RESEARCH worden gemaakt. Filip Lenaerts en Marc Bryssinck verzonnen een spannend scenario. Wordt vervolgd. 

In het kader van Turnhout 2012 organiseert Theater Stap de ZONDIGE ZONDAGEN. Acht theatermakers met Kempische roots komen een avond vertellen over hun drijfveren, inspiratiebronnen, dromen, parcours, prioriteieten en nog veel meer. Hiervoor selecteren ze tekst-, film- en muziekfragmenten. De avonden worden steeds opgeluisterd door een verwante muzikale gast.

Premiere van BRILLEMAN. In Brilleman komen opnieuw uitsluitend stapspelers op de scène. Het onderwerp ‘dementie’  drong zich al langer op. Regisseur Marc Bryssinck, die zich laat bijstaan door verschillende choreografen tijdens het proces,  denkt na over de veroudering van  een deel van onze spelers.  In de volksmond wordt met de uitdrukkingen “terug kinds” en “altijd kind” de link tussen beide doelgroepen gelegd. 

Start van het proces "4:3" met negen stapspelers en de artistieke kern van het Gentse theatercollectief  “Tibaldus en andere hoeren”.   

Casting voor het proces PIA MADRE, door regisseur Enzo Toma en in samenwerking met De KolonieMT. De premiere is gepland in september 2013.

2011

Toernee van Poppemie herneming van Le Bare

Eerste toonmoment van GEEN WONDER DAT IK WEEN. In deze tweede samenwerking met Kaaiman kiest regisseur Jeroen Op de Beeck vier acteurs van Theater Stap en drie Kaaiman-jongeren.  Ze vertrekken vanuit “Van Muizen en Mensen” van John Steinbech en concentreren zich op twee thema’s. In deze voorstelling plaatst Jeroen de fundamentele eenzaamheid tegenover de onvoorwaardelijke vriendschap. In 2011 en 2012 volgen nog enkele voorstellingen.

Het proces van MOEDERLAND wordt stilgelegd. Voor dit proces werd vertrokken van Bruce Chatwin's "songlines".  Daarin worden de Aboriginals geportreteerd als een "zingende gemeenschap". Het proces had niet de verhoopte kwaliteit, dit avontuur eindigde vroegtijdig.

2010

Toernee van Hendrik 4 in Vlaanderen.

Première van POPPEMIE Heidi De Feyter studeert af aan de Fontys Hogeschool-Academie voor Drama in Tilburg. Ze doet dit met een regie waarbij vijf stapspelers en vier acteurs van de jongerengroep Kaaiman zich buigen over relaties, toekomstbeelden en vooral : de kinderwens. Deze voorstelling krijgt een mooie Vlaamse toernee

Twee spelers van Theater Stap figureren in “Jevgeni Onegin” van de Vlaamse Opera, met een reeks voorstellingen in Gent en Antwerpen. Ze spelen de secondant, die het vertrouwen krijgt om de plek in te nemen van een onschuldige en faire getuige bij een duel waarbij Jevgeni zijn beste vriend doodt.

De film "waar de sterre bleef stille staan" wordt geselecteerd voor "La quinzaine des réalisateurs" te Cannes. De drie hoofdrolspelers Peter, Jelle en Paul maken zich op voor de reis. Hierna volgen vertoningen in Vlaanderen en wereldwijd.

LE BARE speelt een reeks in Antwerpen en Turnhout.  Deze locatievoorstelling spreekt een ruim publiek aan, die allen met een glimlach naar huis wandelen als trotse eigenaar van de wonderbaarlijke roze “bare”.

2009

Herneming BLACK WRAP Herneming tu'tu

Opnames van de film "WAAR DE STERRE BLEEF STILLE STAAN" Gust Van den Berghe stelde aan Theater Stap de vraag om hem te ondersteunen met zijn eindwerk voor het Rits. Een filmploeg van bijna 20 studenten koos Theater Stap als werkplaats,uitvalsbasis en hotel. Alle acteurs in deze film, op twee na , zijn mensen met een mentale handicap. Voor de vele figuranten contacteerde Theater Stap voorzieningen in de buurt. De lotgevallen van de drie koningen, hun verschillende karakters en omgang met de omstandigheden is geen groot verhaal, maar de film concentreert zich op de zwart-wit poëzie van de winterse landschappen en vooral op de acteursprestaties. Gust studeerde af met een langspeelfilm die grote onderscheiding haalde en won een wild card van het VAF op het Leuvense filmfestival.

Première THEATER STAP AIRSHOW Net voor de zomer leggen we de laatste hand aan een fictiefilm " sterven en leven van Jan De Vroey", die we willen tonen aan een publiek in de regio. De stapspelers brengen met theatrale interventies, play-back en eenheuse stand-up van onze piloten "Nico en Hugo" de mensen in de juiste sfeer. Tijdens de live set van de "Elvis Contribution Band" werd op elke plek uitbundig gedanstdoor het publiek. De film sloot de avond af in schoonheid.

Première van HENDRIK 4. Op de scène staan 9 stapspelers, 5 acteurs en 3 muzikanten. Het meest vernieuwend aan deze voorstelling voor Theater Stap was het behoud van nagenoeg de integrale tekst van Luigi Pirandello, een keuze die bejubeld en verguisd  werd.

2008

Première "Black Wrap" Theater Stap maakt de keuze om te werken met vijf gedreven artiesten uit verschillende disciplines en biotopen, waarvan er drie blind zijn. Zij vertrekken vanuit het thema "beperking". Luk Nys gaat al decennialang mee in het theater, is oprichter van Nova Zembla, en is vanuit zijn ervaring bij ‘Victoria De luxe’ goed geplaatst om dit project te leiden

OSKAR Voorstelling in coproductie met Theater FroeFroe voor kinderen vanaf 9 jaar.  'Oskar' wordt gespeeld door Stapspeler Peter Janssens. Hij leeft in een eigen fantasiewereldje omdat zijn vader te druk bezig is met 'big business' en het vergaren van geld. In die wereld van Oskar spelen avontuurlijke konijnen de hoofdrol. Konijnen zijn tevens het hoofdingrediënt van de pasta die Oskar's vader met steeds meer succes aan de man weet te brengen. Voor een miljoenendeal ontbreekt slechts één konijn, het konijn dat Oskar in bescherming neemt. De confrontatie kan niet uitblijven maar is louterend voor beiden.

2007

Première “Myth” In deze productie voor Het Toneelhuis neemt Sidi Larbi Cherkaoui twee stap-spelers op in zijn uitgebreidde cast. Marc Wagemans en Ann Dockx  hebben een goeie inbreng gehad in het intensieve repetitieproces en staan klaar voor een internationale toernee.

Theater Stap is genomineerd voor de Cultuurprijs Vlaanderen 2006, Jeugdtheater.

Première “Naar Andorra” Marc Bryssinck regisseert. Een geëngageerde voorstelling waarin tekst en beweging en het gebruik van videobeelden (van Auschwitz) naadloos in elkaar overvloeien met 16 Stap-acteurs op de scène. Een voorstelling die de mythe van een eigen identiteit doorprikt en ons meeneemt op de rollercoaster van vooroordelen, stigma’s en collectieve zinsverbijstering. Wij vinden ons wél goed geplaatst om hier iets over te vertellen. Onze lotgenoten zaten een halve eeuw geleden ook op de foute trein.

2006

Kathleen Frison werkt mee aan “Volk”, een voorstelling van Het Toneelhuis in regie van Josse De Pauw. Lotte van den Berg neemt het figureren van de figuranten, waaronder Kathleen, in handen.

Première “Donkisjot” In coproductie met Het Toneelhuis spreekt Theater Stap een aantal muzikanten en theatermakers aan die opmerkelijk bezig zijn. Don Quichot is een monument, een icoon, bigger than life, en tegelijkertijd herkenbaar en kwetsbaar, een mens naar ons hart. Don Quichots fascinatie voor de heraldiek van de dolende ridder wordt door zijn omgeving op hoongelach onthaald. Hij staat met zijn schoonheidsidealen buiten de tijdsgeest. Hij weet dit maar al te goed. Hij beseft zelfs dat je een beetje gek moet zijn om zo’n onderneming aan te vatten, maar liever een excentrieke zonderling die leeft naar wat hem in vervoering brengt dan een aangepast individu zonder passie, zonder verhaal. Het is de eerste keer dat Theater Stap zonder regisseur werkt, het proces wordt collectief gemaakt.

Première “ROM, Sarina en de marionetten van de liefde” Samen met Theater FroeFroe maakt Theater Stap een locatie- en tentenspektakel, gebaseerd op de stomme film van Todd Browning “The Unknown”. Het wordt een spannende en mooie confrontatie tussen de mannen van Stap en de poppen van FroeFroe.

Première van “tu'tu” Daphne Laquière maakt met drie stap-spelers een voorstelling voor kleuters. Bo Spaenc tekent voor de muziek.

2005

Première  van FRANKENSTEIN. Vital Schraenen bewerkt deze klassieker uit de wereldliteratuur met stap-spelers in confrontatie met valide acteur Koen Monserez. Bij Stap zoeken ze naar de essentie en de kracht van deze mythe.  Het publiek wordt op de bloederige feiten gedrukt en blijft achter met vragen over wetenschap die het leven kan opwekken en over wie hier het monster is en wie niet. Deze productie is in samenwerking met de live-muzikanten van I solisti del Vento.

Première "PUUR/IK LIEF" De documentaire "Ik Lief", waaraan Lies Van Assche in 2001 samen met een aantal stap-spelers werkte, wordt opgenomen in de theatervoorstelling PUUR/IK LIEF. Twee valide acteurs brengen liefdesgedichten van mensen met een mentale handicap in een ontroerende dialoog met de beelden uit de documentaire. 

2004

ROBERTO ZUCCO gaat in première. Deze voorstelling wordt in de pers omschreven als een "rigoureuze lezing" van het werk van Kolts, waarin verlorenheid en troosteloosheid zeer direct tastbaar worden. De keuzes in de vormgeving ondersteunen dit.  De verrassende omgang van de stap-acteurs met tekst en lichamelijkheid, geeft aan de voorstelling een onverwachte meerduidigheid.

Luc Perceval liet MACBETH bewerken door Gerardjan Rijnders. Het werd een radicale interpretatie die zich toespitst op het koppel Macbeth en zijn Lady als een soort Adam en Eva die zich niet kunnen reproduceren en dat compenseren door hun zucht naar macht. Voor deze inktzwarte voorstelling werd de Bourla omgebouwd tot een "slangenkuil". Guy Dirken maakt een weergaloos debuut als poortwachter. Zeven andere stap-spelers spelen in een beurtrol de heksen die in dit duistere stuk allerlei voorspellingen doen.

Theater Stap gaat een samenwerking aan met het Bredase theater "Het Slot". Met een gemengde cast wil regisseur Hanna Buda een uitgepuurde, beeldende voorstelling maken, gebaseerd op "De Storm" van William Shakespeare. Met zeven spelers van Theater Stap worden voorbereidende en verkennende repetities georganiseerd. De inspiratie voor de opdrachten en het zoekproces ligt voornamelijk in beeldende kunstwerken. Voor dit proces wordt een mentaal gehandicapte gastacteur, Paul Mertens, aangesproken. In december volgen een aantal toonmomenten op locatie in Breda en Merksplas

Luc Loots wordt gevraagd om mee te werken aan de voorstelling "Braakland"  door Cie Dakar. Deze voorstelling wordt geregisseerd door Lotte Van den Berg in samenwerking met Jetse Batelaan. Weer een speler die zich even losmaakt van de groep, weer de opdracht voor Theater Stap om te ondersteunen en te  ontvoogden.

In 2004 namen we afscheid van enkele spelers uit de groep, waaronder enkele pioniers met 20 jaar inzet : Kristien Van Roy, Agnes Fleerackers en Kris Hufkens.

In 2004 liepen de internationale tournee van  Foi en Tempus Fugit verder. Marc Wagemans danst nog steeds mee in deze voorstellingen van Sidi Larbi Cherkaoui ( Les Ballets C de la B).

2003

In huis wordt gestart aan het werkproces van 'HENDRIK V', dat resulteert in enkele toonmomenten. Gedurende twee maanden werkt de voltallige spelersgroep aan dit project onder begeleiding van Joost Leroy. De tekst van Shakespeare werd door Ignace Cornelissen bewerkt tot een kindervoorstelling. Dit korte proces heeft geen uitgesproken artistieke ambitie, de groepssfeer en het spelplezier zijn de inzet van dit project.

Sidi Larbi Cherkaoui houdt goede herinneringen over aan het werken met de spelers van theater Stap. Hij erkent een aantal collegiale kwaliteiten bij de spelers als loyauteit, transparantie, arbeidsethiek... Hij is ook oprecht gefascineerd geraakt door een aantal acteurs omwille van hun fysieke intelligentie. Marc Wagemans is in zijn optiek iemand die zoveel potentie heeft als danser dat hij hem op basis van zijn persoonlijkheid graag meepakt in zijn volgende productie.

Sidi Larbi Cherkaoui maakt 'FOI' bij Les Ballets C. de la B. Het wordt een voorstelling met 11 dansers en 7 muzikanten van Capilla Flamenca. De speellijst zal Marc Wagemans twee seizoenen op een intercontinentaal avontuur sturen. Dit is voor iedereen prikkelend , de uitdaging bestaat erin Marc zo respectvol mogelijk te begeleiden.

Acht spelers van theater Stap beginnen de repetities van 'ROBERTO ZUCCO'. In januari 2004 zal theater Stap uitkomen met een nieuwe productie voor het avondcircuit. Voor deze productie zullen 2 regisseurs samenwerken: Mieja Hollevoet en Radomira Dostal. Waar Radomira in het verleden vooral ervaring heeft opgedaan in het beeldend theater, kiest Mieja eerder voor een tekstueel-dramaturgische aanpak. Een complementair duo. "Roberto Zucco" van Bernard-Marie Koltès is in wezen een hard, brutaal en tragisch stuk, dat daarenboven vol donkere humor zit. Roberto Zucco is een 'outcast' en hier wordt de lijn die we met "Woyzeck" uitgezet hebben terug opgepakt. Roberto Zucco is rusteloos. Ook hier worden we geconfronteerd met absurd en fysiek geweld en doodslag. Humor zal de tragiek verteerbaar moeten maken.

2002

Première van 'OOK' : danstheater. Theater Stap koos ondubbelzinnig voor gastchoreografen.

Sidi Larbi Cherkaoui, danser en choreograaf bij les Ballets C. de la B. en Nienke Reehorst, danseres bij o.a. Ultima Vez, kozen 10 Stap-spelers en werkten een jaar lang aan deze voorstelling. Nooit voorheen werd zo fysiek getraind. Als proces een voltreffer. De première werd unaniem lovend onthaald en de internationale danswereld toonde direct interesse. Stap-spelers kunnen overtuigen als dansers: geconcentreerd, mateloos gelukkig, zonder veel referentie en autonoom.

Een gedurfde, erg energieke voorstelling met veel humor en een aantal sterk ontroerende momenten.

De "FRIETMAKERIJ BERGHMANS" wordt één van de toppers van de Zomer van Antwerpen. Ruim 8000 toeschouwers bezoeken de opendeurdagen van dit unieke en ambachtelijke familiebedrijf. In groepjes van 30 personen wordt men rondgeleid door een frietmakerij van veld tot verbruiker, met aan het eind een kantinerevue door het voltallige personeel en natuurlijk een pak versgebakken Berghmansfrieten. Dit locatieproject was een gezamenlijk initiatief van Theater Stap en Aksident

"DE OPGEZETTE VOGEL", eerder in 1996 uitgebracht door Theater Stap, is herwerkt en wordt hernomen. Deze video-theaterproductie gaat over veroudering. Een paar jaar later krijgt de voorstelling een dieptelaag bij,de videobeelden bevroren de acteurs in de tijd.

Première van 'Ergens staat er nu een iglo leeg'. Twee jonge Nederlandse theatermakers: Lotte van den Berg en Jetse Batelaan maken binnen een kort tijdsbestek een voorstelling met 7 spelers. Beckett, de bijbel, een boek van T. Lindgren over mensen op een nulpunt vormden inspiratie.

En gaandeweg ontwikkelde zich een metafoor: 'Wat gebeurt er als zes negers en een eskimo aankomen in een strakke onthaalruimte ?'Een voorstelling over nederigheid, een scheppingsverhaal. Eigenzinnig en weerbarstig wekt ze de interesse van kunstencentra en er volgt na Vlaanderen ook een Nederlandse tournee.

2001

Theater Stap krijgt een aanzienlijke subsidieverhoging van het Ministerie van Cultuur

Première van 'WOYZECK' in een regie van Marc Bryssinck. Deze klassieker van Büchner wordt bewerkt voor de grote zaal met de voltallige spelersgroep. De muzikaliteit van het gefragmenteerde manuscript vormt de basis voor een concertante voorstelling waarbij de muziek, het klankdecor, live gespeeld wordt door de acteurs. Een aantal nieuwe acteurs zetten ontroerende personages neer op het voorplan.

Lies Van Assche, voorheen al werkzaam bij theater Stap als kostuumontwerpster en scenograaf, maakt een docudrama over 'liefde en mentale handicap'.  Naast interviews worden surreële scènes opgenomen waarin overbekende liefdesscènes uit o.a. Titanic en Grease op locatie (resp. Flandria en Sinksenfoor) nagespeeld worden door de Stap-spelers.

2000

Première van 'TWEE SPROKEN' , een kindertheaterproductie in een gastregie van An De Donder. Dit tweeluik bestaat uit 'De blauwe gnokkel' van Fernand Auwera en 'De rattenvanger van Hamelen'. Elf spelers brengen samen met An deze vertelling over het op zoek gaan naar een identiteit en een plaats in de wereld. Deze voorstelling werd meer dan 70 keer gespeeld en was een tweede succesvolle verschijning van theater Stap in het kindertheatercircuit.

Première van 'DE MEEUW VAN TSJEKKOF''. Twaalf spelers van Stap buigen zich over deze klassieker van Tsjechov, in een gastregie van Gretl Van Ourti. De typische veelheid aan personages blijft behouden en ook de gekende thema's als de onbereikbare liefde, de verzuchtingen en de berusting zijn voelbaar. Een voorstelling die zowel in de avond- als de schoolprogrammatie overtuigt.

Première van 'BROERE', een stuk over bloedbanden en wanhopige pogingen om grenzen te verleggen. Twee Stap-spelers staan samen met twee jonge valide acteurs: Stijn Van Opstal en Wouter Hendrickx op de planken of beter op een draaiend plateau. Tekst wordt bijeengesprokkeld maar vooral Sam Sheppard blijkt een grote inspiratiebron. Naast de puike vormgeving (o.a. eco-designer Stef Van Eyck) krijgt voor het eerst de gemengde cast de goedkeuring van pers en publiek.

1999

Windstil bij Theater Stap.

1998

Première van 'ANDERZIJDS AAN DE OVERKANT', een video-theatervoorstelling met zes spelers in een gastregie van Inge Floré. In de film leven tien mensen op een harmonieuze manier samen.Wanneer iemand vertrekt volgen nog drie anderen zijn voorbeeld. Op de scène zien we de zes achterblijvers die in stilte, en elk op hun manier omgaan met de verbroken harmonie. Geen dialogen, enkel emotie en ruimte voor veronderstellingen en vragen. Een intimistische voorstelling over afscheid en verlies.

Première van 'DRACULA', met zes Stap-spelers in een regie van Marc Bryssinck. De bloedzuigende figuur uit Bram Stoker werd gereëncarneerd in een ogenschijnlijk brave Kempische huisvader met vrouw en zoon. Een voorstelling met twee gezichten waar in een eerste periode hilarische scène's elkaar afwisselen maar in de tweede periode een grimmige pervert de ogen van een jong deur aan deur verkoopstertje definitief sluit.

1997

Première van 'VLEUGELS EN RODE SOKKEN', een bewegingstheaterproductie met zeven spelers in een gastregie van An Verbelen.

In dit werkproces ligt de nadruk op fysieke training. Het zijn dan ook de bewegingspatronen die de verhaallijn stuwen. Het is een prettige voorstelling die door beweging, muziek en licht een ander ritme in zich draagt, dan voorgaande producties.

1996

Première van 'DE OPGEZETTE VOGEL' een video-theaterproductie naar een kortverhaal van Luigi Pirandello, met drie Stap-acteurs en een dwergkonijn, in een regie van Mark Bryssinck. Een ontroerend verhaal over een angstige man die aan zijn leven verzaakt, totaal vereenzaamd en verbitterd sterft. Een voorstelling waarbij de acteursprestaties en de dramaturgische opbouw unaniem geprezen worden.Ook de prachtige balans tussen video en theater sorteert veel lof.

Theater Stap verhuist naar een op maat gesneden nieuwbouw aan het kanaal in Turnhout. Naast repetitieruimte en decoropslag is er ook een vlakke-vloertheater met een publiekstribune voor 95 toeschouwers.

Première van 'OP ZOEK' een muziektheaterproductie voor kleuters van Erik Wouters met één actrice en twee musici.  Wederom een sterk visuele productie met klankobjecten, eenvoudig en speels en perfect geschikt voor de beoogde doelgroep.

Première van 'ELEKTRA' van Euripides met veertien acteurs, drie zangeressen en drie stofzuigers in een regie van Erik Wouters. De spelers uitgedost als badgasten worden aangemaand hun vrij spel te staken en de voorstelling van 'Elektra' te spelen. Aanvankelijk reageren ze onwillig, zoals een volk tegen onrecht en ellende. Deze eigenzinnige bewerking ontwikkelt het komisch talent van een aantal acteurs op de scène.

1995

'TANGO' wordt in herwerkte versie ('Tango '95) hernomen voor een korte tournee in Slowakijke.

1994

Première van 'MEDEA' van Euripides met zes spelers en twee gastacteurs in een regie van Erik Wouters. Zoals in 'ANTIGONE' wordt ook hier de gehandicaptenproblematiek gesublimeerd in een theatraal gegeven: 'de regisseur (Jasoon) die denkt de touwtjes in handen te kunnen nemen maar teruggefloten wordt door zijn mentaal gehandicapte acteurs'. Voor de tweede keer wordt geprobeerd om met een gemengde cast te werken en wederom blijkt hoe moeilijk dit is.

Theater Stap wordt ad nominatum ingeschreven in de begroting van het Ministerie van Cultuur, dienst podiumkunsten. Het betekent niet allen een forse verhoging van de werkingsmiddelen maar ook een artistieke erkenning voor het voorbije decennium. Wel dient deze subsidie jaarlijks verworven te worden op basis van een beleidsplan en een jaarverslag.

Acteurs van Theater Stap spelen mee in 'De Opera', een theaterproductie van Het Gevolg in een regie van Ignace Cornelissen. Het is de eerste maal dat Stap-acteurs tewerkgesteld zijn in een ander gezelschap.

Première van 'BAL MASQUE' met een grote cast en een didgeridoo-speler, Marc Bryssinck regisseert. Het camoufleren van de eigen kwetsbaarheid wordt letterlijk vertaald door het dragen van maskers. Een tribunaal oordeelt over het lot van een koppel dat weigert deze maskerade op te houden. Dood en noodlot moeten het uiteindelijk afleggen tegen erotiek, liefde en hoop.

1993

Voor de première van 'MAW' met de ganse spelersgroep en 2 percussionisten wordt voor het eerst de regie toevertrouwd aan een gastregisseur: Marc Bryssinck. Het is dan ook een stijlbreuk met het verleden.

'MAW' is een eerder sombere voorstelling die de verwarring, de absurditeit en de machteloosheid in beeld brengt die voortkomt uit de mengelmoes van informatie, entertainement en infotainement waarmee de media ons bestoken. De media zelf reageren positief.

De getoonde agressie en verscheurdheid laten sommige trouwe fans verweesd achter.

Frans Buyens en Lydia Chagoll, twee van de meest gerenomeerde cineasten van Vlaanderen verfilmen de voorstelling 'TANGO'. De film "Tango Tango" wordt vertoond op het festival van Berlijn en wint een prijs op het filmfestival in Bergamo. "Tango Tango" wordt meermaals uitgezonden op de nationale televisiezenders.

1992

Première van 'TANGO' waarin een begrafenis met onverwachte verwikkelingen centraal staat, geregisseerd door Erik Wouters.

Tango-muziek, live gespeeld door 2 pianisten versterkt de melancholie, de wensdromen en onvervulde verlangens die tijdens een rouwritueel opflakkeren.Een ander gezicht van deze voorstelling toont een burleske klucht vol galgenhumor.

1991

Première van 'ANTIGONE' van Sophokles met de vaste spelersgroep en vier vrouwelijke koperblazers in een regie van Erik Wouters. Voor het eerst vertrekt theater Stap van een verhaal. Eeneigenzinnige bewerking stelt Kreoon als beproefde ouder/opvoeder centraal tegenover de 'volwassenwording' van Antigone.

Het gebruik van symboliek, poppen en een eerste aanzet tot rolopbouw maakt van deze alom geprezen voorstelling een doorbraakmoment in de verdere evolutie van het gezelschap.

Dagcentrum Kasteel, een fulltime dagopvang voor de spelers van Theater Stap, wordt officieel erkend en betoelaagd door het Vlaams Fonds. Het samenwerkingsverband tussen Stap en Kasteel maakt een verdere professionalisering van de theaterpraktijk mogelijk.

1990

Windstil bij Theater Stap.

1989

Voor de première van 'CODE' wordt een contrastwerking opgezocht tussen de Stap-acteurs en twee valide gastacteurs in een regie van Erik Wouters en Greet Vissers. De live-muziek (stillaan een handelsmerk van theater Stap) wordt ditmaal gebracht door 4 zangers en een saxofonist.  De voorstelling is een zoektocht naar gedrags- en bewegingscodes in vaak rituele handelingen. De reacties op de succesvolle tournee onderlijnen vooral de poëtische gevoeligheid van deze voorstelling en de eenvoudige en ongedwongen acteerstijl van de Stap-spelers. Het samenspel met valide acteurs wordt minder gunstig onthaald. Voor deze productie ontvangt Theater Stap projectsubsidie van de administratie Kunst

'Theateratelier Stap' wordt halftime opgestart: een structuur vergelijkbaar met een dagcentrum waar een vijftiental getalenteerde mentaal gehandicapten intensief met theater bezig zullen zijn.

Theater Stap organiseert i.s.m. de Warande en Eucrea een 'Europees Festival voor theater door mentaal gehandicapten' waaraan zes groepen uit België en Frankrijk, Zwitserland en Nederland deelnemen. Meer dan 2.600 toeschouwers bezochten de zeven voorstellingen. De diverse media (TV, radio, binnen- en buitenlandse kranten) volgden dit festival intensief.

1988

Première van 'UNITED ARTISTS' een herwerking van 'TUSSENBEIDE' i.s.m. De Nieuwe Muziekgroep. De muziek wordt live uitgevoerd door 17 muzikanten.

1987

Voor de première van 'TUSSENBEIDE' wordt de vaste spelersgroep aangevuld met drie muzikanten en twee dansers in een regie van Erik Wouters en Greet Vissers.
Het is een zoektocht naar een universele beeldtaal vanuit bewegingsimprovisaties van de spelers en de esthetiek van valide stijldansers.
Ook deze productie kent een mooie spreiding en wordt in de zomer van 1988 getoond op festivals in Parijs en Berlijn.

1986

Een eerste avondvullende productie "STAP speelt STAP", regie Erik Wouters, gaat in première.
De loutere aanwezigheid op scène is het uitgangspunt en de essentie van deze collagevoorstelling.

Theater Stap neemt een gevleugelde start met twintig voorstellingen in België en Nederland.

1985 - 1986

Theater Stap wordt een autonome structuur, logistiek gesteund door cultureel centrum De Warande en betoelaagd door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - dienst Jeugdwerk.

Er wordt een vaste spelersgroep samengesteld vanuit vier Turnhoutse instellingen.

1984 - 1985

Vanuit een artistieke motivatie starten Theatermaker Erik Wouters en musicus Flor Verschueren een project op: 'Theater met mentaal gehandicapten'.
Dit gebeurt in de schoot van De Brem, een school voor Buitengewoon Onderwijs.

Een eerste workshopproductie wordt enthousiast onthaald.