newsletter-logo
newsletter-close

Theater Stap

Historiek

2020

Theater Stap startte 2020 in volle glorie.

De eigenzinnige voorstelling ‘De Waarheid’ ging in première; een samenwerking met Tuning People. Theater Stap en Tuning People vinden elkaar in hun liefde voor een avontuurlijk parcours waarbij de grens tussen theater, dans, muziek en beeldende kunst vervaagt. De Waarheid vertrekt als een stoet van waarheden zoals we ze kennen, en wordt steeds vreemder en abstracter. De ‘parade van alles’ wordt uitgevoerd door 16 Stap-acteurs en een hoop kunstzinnige attributen. Na de succesvolle première stonden nog 24 voorstellingen doorheen heel Vlaanderen op het programma.

Ruby Kieft, theaterdocente bij Theater Stap, studeerde af in Tilburg met een onderscheiding als ‘beloftevolle jonge maker’. Ze maakte met enkele Stappers de interactieve voorstelling ‘caféverschijnselen’ voor het Nederlandse cafétheaterfestival. Ze wonnen de publieksprijs, en zouden in de loop van 2020 een tournee langs de Nederlandse cultuurcentra krijgen met hun voorstelling.

Het Kraakpand’ zou hernomen worden in verschillende cultuurcentra, workshops met scholen lagen vast. Zoals gewoonlijk zouden we in de zomer weer te gast zijn op enkele festivals in het buitenland, onder meer met ‘het Spektakel van de helen & de halven’ en To Belong.

We zouden ook een eerste keer naar buiten komen met ons ‘Ensor-project’ dat we ontwikkelen voor de opening van het KMSKA.

Maar op vrijdag 13 maart werd duidelijk dat het Corona-virus de wereld in zijn macht had.

Vanaf die dag ging onze aandacht in de eerste plaats naar de fysieke en mentale gezondheid van de Stappers. We gingen enkele weken in volledige lockdown, en zochten daarna manieren om heel voorzichtig terug een dagwerking op te starten en zelfs wat te repeteren. In heel kleine groepjes, op beperkte momenten, met veel afstand, strikte regels en liters handgel.

Onnodig te vermelden dat dit een enorme impact had op de Stappers die nog maar sporadisch naar Stap mochten komen en enkel een klein groepje van hun collega’s te zien kreeg; op ouders die een alternatieve opvang voor hun zonen en dochters moesten zoeken; op Stappers die in een instelling woonden en zelfs helemaal niet meer naar Stap mochten komen.

Het was een tijd van brieven schrijven naar elkaar, boodschappen in elkaars brievenbus gaan steken, online afspreken en langsfietsen om vanop afstand te wuiven.

 

Luc Nuyens en Frank Dierens, die we kennen van de voorstellingen ‘de bank’ en ‘de wereld’, grepen de plotse leegte in hun agenda’s aan om een idee uit te werken waar ze al langer op broedden. Fanny is geïnspireerd op het boek ‘le petit histoire de Fanny Robier’ van Merel de Vilder- Robier, een ruw sprookje over een meisje van 12 dat door haar buurman wordt misbruikt.

Ze engageerden Mira Bryssinck en Julia Dierens om resp. de volwassen Fanny en de jonge Fanny te vertolken. Marc Bryssinck maakte de live-muziek bij de voorstelling en Stap-speler Kenneth Boven kreeg een kleine rol als Middernachtman.

In volle zomer lukte het om enkele try-outs te spelen in Gent. Door verstrenging van de corona-maatregelen, werden latere geplande voorstellingen geannuleerd.

Voor de begeleiders van Theater Stap was het een uitdaging om op een veilige manier toch creatief te werken. In kleine groepjes werd aan verschillende projectjes gewerkt. Allerlei kleine en grote ideeën werden uitgeprobeerd; we zouden wel zien of er ooit iets van kwam.

 

 

 

2019

Kunstencentrum Wit.h organiseert een artistiek project rond de NIP.test. Het Guislainmuseum is gastheer. Centraal staat een grote tentoonstelling waarin kunstenaars met en zonder beperking, kunstwerken tonen met de NIP-test als thema. In een Walking Opera worden muziek, theater en performance rond hetzelfde thema gebracht. Theater Stap brengt het stuk ‘het Spektakel van de Halven & de Helen’ in regie van Bart Van Gyseghem. Het wordt door velen als één van de hoogtepunten van de avond ervaren. Stappers Hazina Kenis en Jason Van Laere brengen daarnaast nog met woordkunstenaars Peter Holvoet Hanssen en Geertje Vangenechten de performance ‘Onderland’.

Het Spektakel van de Halven & de Helen toert in de zomer langs enkele festivals in Duitsland en wordt gebracht in scholen en op evenmenten en congressen in eigen land.

Première van de vijftigste voorstelling van Theater Stap HET KRAAKPAND in juni in fuifzaal ‘Futur’ in Turnhout. Voor een jubileumvoorstelling zoekt een gezelschap vaak naar iets wat het typeert, waar het in uitblinkt. Voor Theater Stap is dat moeilijk te kiezen: theater, dans, film, performance; het was er allemaal. Het Kraakpand werd dan ook een bonte avond van verschillende korte stukken, een staalkaart van wat we te bieden hebben. Op het programma onder meer: kortfilms Downside Up en Sooi Dingemans, performance het Strijkorkest, theater het Spektakel van de Halven & de Helen en de danssolo BLADE RACER, een creatie van Koen De Preter met Peter Janssens.

Met het Kraakpand speelt Theater Stap ook in op het veranderende theatermilieu waar vaker afgestapt wordt van de avondvullende voorstelling in de klassieke theaterzaal. Het Kraakpand is een festival waar ontmoeting centraal staat.

Voor de tournee van het Kraakpand wordt de invulling à la carte aangepast, afhankelijk van de tijd en ruimte en de wensen van de organisator. Vaak wordt een lokale vereniging voor mensen met een beperking betrokken, en wordt ook hen een podium geboden.

‘het Stappersplein’, een gerenoveerd jeugdlokaal in de buurt, wordt in gebruik genomen. Door de vele giften en enkele grote sponsoringen, is het gebouw mooi en duurzaam gerenoveerd kunnen worden. We openen het gebouw officieel met een open (k)luchtfeest met als belangrijkste gasten de Stappers en hun entourage, de buurt en de vele sponsors.

Met de intrek in het Stappersplein wordt nog meer toenadering tot de buurt gezocht.

 

Tournee De Wereld en tu'tu, herneming To Belong voor een festival in Duitsland.

2018

Het regisseursduo Frank Dierens en Luc Nuyens gaat, na de voorstelling DE BANK, opnieuw aan de slag met de spelers van Theater Stap. Paul Verrept werd gevraagd een vervolg te schrijven op het verhaal. In DE WERELD volgen we opnieuw hoofdpersonage Jerome, die recht staat van de bank en de wereld in trekt en ontdekt. Slechts 3 Stapspelers van De Bank werden heropgevist, zij werden aangevuld met 4 ervaren Stapspelers en 3 “groentjes”. Een gewaagde, en geslaagde keuze. Opnieuw kozen Frank en Luc voor live muziek, deze keer gebracht door Steven De bruyn op mondharmonica en Tsubasa Hori op Oosterse percussie. De pers spreekt van de must-see voorstelling van het jaar. We dromen er luidop van om ooit DE BANK en DE WERELD als tweeluik te brengen.

Na 11 jaar wordt de succesvolle kleutervoorstelling TU'TU hernomen. Regisseur Daphne Laquière kiest ervoor om terug met de originele cast te werken. Luc Loots, Gert Wellens en Rik Van Raak pikken verbazend snel de draad weer op, maar aan het tempo is te merken dat de jongelui van weleer toch wat verouderd zijn. Een zeer intensief repetitieproces, maar met een even enthousiast publiek als 11 jaar geleden.

Met de mensen van ‘De Ruimte’ wordt een project opgestart. De Ruimte werkt met mensen uit kwetsbare doelgroepen rond beeldende kunst. ‘Vanzelfzaamheid’ werd een performance waar beeldende kunst, theater, poëzie en gastronomie elkaar ontmoetten. De inzet was hoog, de try-outs een succes. Het bleek echter heel moeilijk om dergelijk project, met diverse partners en veel logistiek, te brengen voor een groter publiek. Het project is voor onbepaalde duur ‘on hold’ gezet.

De goesting om verder te werken aan korte stukken (theater, dans, performance, film) blijft. Eric Verboven, kunstenaar en creatief begeleider bij Theater Stap, werkt een performance uit voor de Verbeke Foundation in Kemzeke. ‘Het Strijkkwartet’ krijgt een prominente plaats bij de opening van de zomertentoonstelling van de foundation. Een weerslag van het werk is er de hele zomer te bezichtigen.

Theater Stap krijgt van de stad Turnhout een extra lokaal in bruikleen voor 25 jaar. Het oude jeugdlokaal ligt op een steenworp van de zaal in de Brugstraat en biedt de mogelijkheid om meer in kleinere groepen te werken. Het gebouw is in erg slechte staat. Voor de financiering van de noodzakelijke renovatie wordt een crowdfunding opgestart met als titel ‘Stap zit krap’. De crowdfunding kent een enorm succes.

2017

In het najaar wordt TYTGAT CHOCOLAT  uitgezonden op tv-zender één. Tytgat Chocolat zal de volgende jaren een referentiepunt blijven voor wat met acteurs met een mentale beperking mogelijk is.  Eén miljoen televisiekijkers in Vlaanderen zagen een topserie die onder meer de prijs kreeg voor Beste Internationale Fictieserie van Europa. Wij onthouden graag dat het hartverwarmende verhaal de kijkers deugd deed.  En dat onze acteurs, die onbetwistbaar de hoofdrollen speelden, overeind bleven naast de grote coryfeeën van het Vlaamse theater.

In december starten de opnames voor DE TERUGKEER VAN SOOI DINGEMANS; een lowbudget kortfilm, volledig geproduceerd door Theater Stap. Er wordt samengewerkt met jonge, net afgestudeerde filmcrewleden, acteurs worden geronseld in onze vriendenkring én bij Theater Stap uiteraard. De afwerking van de film is een werk van lange adem door het beperkte budget. De film gaat in 2019 in première.

Theater Stap gaf aan Paul Verrept de opdracht een vervolg te schrijven op DE BANK. Luc Nuyens en Frank Dierens gaan opnieuw aan het werk met de spelers van Theater Stap en maken de voorstelling DE WERELD. Première in 2018.

Zes Stappers spelen mee in de voorstelling EN WAAR DE STER BLEEF STILLE STAAN van theatergezelschap Het Groote Hoofd. Samen met enkele professionele en enkele amateurspelers, repeteren en spelen ze in de Warande.

 

Herneming van TO BELONG in België, Groot-Brittanië en Korea.

Herneming van WIJ DOEN HET ZELF WEL in België en Frankrijk.

DOWNSIDE UP is te zien op verschillende kortfilmfestivals en wordt uitgezonden op Canvas. De film behaalde ondertussen al 15 internationale filmprijzen.

2016

We vervolgden ons danstraject met stages van Ivan Fatjo Chaves en de creatie van TO BELONG met Koen De Preter en 9 Stappers. Deze negen werden een hechte groep :  samenhorig in het afzien, wanneer fysieke grenzen werden opgezocht, maar evengoed samen genietend van de humor in de voorstelling. Dat groepsgevoel was de basis, de voorwaarde, de uitdaging om het te hebben over verbondenheid. De voorstelling blijft weg van een traditionele theatrale aanpak, maar weet te ontroeren met een aaneenschakeling van bewegingssequenties die gebaseerd zijn op het bewegingsvocabulaire van de Stapspelers en waarin zij zich volledig kunnen geven. De muzikale keuzes zorgen voor een ritmisch sterke en gevarieerde opbouw.

In 2016 speelt de voorstelling in België, Nederland en Duitsland. Herneming tot in 2019 alvast

Het Nederlands-Vlaamse acteurscollectief Wunderbaum ontwikkelt al vijftien jaar een eigenzinnig parcours. Maatschappelijk engagement staat centraal in de zoektocht van de makers. In de productie WE DOEN HET WEL ZELF speelt een Nederlandse actrice met een beperking een dragende rol. Voor een speelreeks in Vlaanderen in 2016 zocht Wunderbaum een vervangster en zo kwam het gezelschap bij Theater Stap aankloppen. De voorstelling hekelt het feit dat de politiek meer en meer haar zorgverantwoordelijkheden afwendt op de burger. Hazina Kenis doorstond met glans haar vuurdoop op de Zomer van Antwerpen. Daarna volgde een kleine tournee.

DOWNSIDE UP , een film van Peter Ghesquiere en A-TEAM productions gaat in december 2016 in  première op het kortfilmfestival van Leuven. Begin 2016 gaven wij intensief advies bij de ontwikkeling van het scenario, de casting, de opnames en de montage van Downside Up. Met zo’n groot engagement werden we vernoemd als executive producers van de film. Het verhaal is eenvoudig en gedurfd. In een wereld waar iedereen het syndroom van Down heeft, wordt een jongen geboren die anders is. Nico Sturm is de valide acteur die deze voor ons normale jongen speelt. Een jongen die er graag bij hoort, maar in de marge geraakt vanwege zijn handicap: hij heeft een chromosoom te weinig en is daardoor in staat zijn veters te strikken. “Normaliteit op zijn kop in dit prachtige sprookje. Oogverblindend mooi.” De kortfilm wint bij zijn première de publieksprijs en de Humo Award.

Hans Mortelmans, van het collectief Tibaldus, werkt met Stapper Luc Loots verder aan de solo A STRANGE PLAY, na een eerste toonmoment in 2015 op het NO LIMITS festival in Berlijn. Met een zich herhalend ritueel van opkomen, korte acties met of zonder object en het verlaten van de scène creëren Luc en Hans een absurde grappige voorstelling over een acteur die in slaap valt op het toneel. Luc speelt op zijn eigen fenomenale manier met ruimte, ritme en tijd. Het stuk gaat in Belgische première op het festival ‘De Schreeuw’ in april 2016.

Herneming van WIJ OOK, herneming van BRAAKLAND op het Malta Festival in Poznan (Polen).

2015

Een mijlpaal voor het hele ensemble en het gezelschap was de verfilming van TYTGAT CHOCOLAT. In het voorjaar van 2015 waren er repetities en kostuumpas; in de zomermaanden was het alle hens aan dek. Er werd bijna een half jaar gefilmd. De serie bestond uit een cast van Vlaamse topacteurs als Jan Decleir en Wim Opbrouck, maar vooral ook spelers van Theater Stap die de hoofdrollen voor zich namen. Ons wachten tot 2017, wanneer de serie op het scherm zal komen, zal beloond worden.

De première van DE BANK werd zeer goed ontvangen. Luc Nuyens, Frank Dierens en David Bovée stonden mee op de scène, maar het waren de 11 Stappers die alle lof kregen van het publiek. Allen hadden ze hun moment in de voorstelling, waarmee ze hun individualiteit in de verf zetten; samen vormden ze een bonte stoet passanten in het leven van bankzitter Frank. Kers op de taart was de selectie van DE BANK door de kinderjury van Het Theaterfestival.

Onze samenwerking met Tibaldus en andere hoeren bleef gestaag haar eigen vervolg zoeken. 4 : 3 speelde op verschillende festivals in Duitsland; PAARD: EEN OPERA werd hernomen in Berlijn en Hans Mortelmans creëerde de solo A STRANGE PLAY voor Stapper Luc Loots, die in april 2016 een Belgische première kende.

In de herfst ging WIJ OOK in première, een coproductie van HETGEVOLG en Theater Stap. Stijn Van de Wiel schreef de tekst en regisseerde; Stapper Jason Van Laere en Marjan De Schutter stonden op de scène. WIJ OOK is een voorstelling over het gemis van je vader, over vriendschap, over vastpakken en omhelzen, over de zoektocht naar liefde en harmonie.

Stapspeler Gitte Wens krijgt de rol van ‘Lientje’ in de soap-serie FAMILIE en speelt enkele weken naast haar idool Jacky Lafon.

Herneming van KASPAR, ZWALUWZANG en HONGER! 

2014

An De Donder werkte al in 2013 met de Stappers rond het verhaal van Kaspar Hauser. Voor de creatie van  KASPAR koos ze veertien spelers uit met wie ze verder werkte richting première. De  Stappers spelen 1 persoon: een hedendaagse Kaspar, die vanuit zijn ‘anders-zijn’ verwonderd naar de wereld kijkt, die probeert te begrijpen en door imitatie aansluiting zoekt. An De Donder is hun tegenpool, vertegenwoordigt de buitenwereld, daagt Kaspar uit. Kaspar werd een voorstelling over gevangenschap en vrijheid, vaalgrijze logica en de charmante kleurrijkheid van de verbeelding, uitsluiting en inclusie, het gevecht voor een eigen plek door wie afwijkt van de norm.

Stapper Jelle Palmaerts wordt door het jonge gezelschap Theatercompagnie DEFDEF uitgenodigd om naast drie valide acteurs mee te spelen in HONGER!. Arnaud Deflem schreef en regisseerde het stuk samen met Heidi De Feyter. Honger! ging in oktober 2014 in premiere.  Jelle stond gelijkwaardig naast de andere acteurs en schitterde op scene.

In juli en augustus organiseerde Theater Stap een tweede editie van de ZONDIGE ZONDAGENNaar analogie met het VPRO-programma Zomergasten stelden zes podiumkunstenaars elk een programma samen met literatuur, film en live muziek die hen inspireren. We stelden weer een affiche vol straffe gasten samen: Liesa Van der Aa, Guido Belcanto, Stefan Perceval, Stef Aerts, Mauro Pawlowski en Reinhilde Decleir traden aan. Allemaal mensen waarmee Theater Stap zich verbonden voelt. Iedere centrale gast nodigde opnieuw een bevriende muzikant uit.

2014 was ook het jaar waarin artistiek leider Marc Bryssinck besloot om zich – samen met Filip Lenaerts – volledig te concentreren op het schrijven van een televisiereeks met de Stappers in de  hoofdrol. Chocolat Tytgat wordt een roadmovie, een onvervalst liefdesverhaaltussen twee mensen met een mentale beperking.

Nienke Reehorst deed vanaf de zomer van 2014 tot eind 2015 haar intrede als artistiek leider ad interim.

Herneming van BRILLEMAN, ZWALUWZANG / A SWALLOW SONG, 4:3 en DE GEBROEDERS.

2013

Choreografe Joke Laureyns vraagt Stapspeler Jason Van Laere om mee te werken aan een kleine jeugdvoorstelling voor twee dansers:  ZWALUWZANG / A SWALLOW SONG. De voorstelling gaat in première op het Krokusfestival in Hasselt. De Oostenrijkse danser Martin Toman creëert mee en wordt in de loop van de tournee vervangen door Kwint Manshoven. Ze dansen een verhaal van 2 mensen die onderweg zijn en boeien door hun eenvoud op scène.

In het najaar van 2013 gaat PIA MADRE in première, in coproductie met De KolonieMT. Acteur en maker Karel Tuytschaever ontmoet de inspirerende wereld van Theater Stap. Elvis Peeters schrijft een Pia Madre-songcyclus. Bo Spaenc schrijft nieuwe muziek voor een straffe 5-koppige band met actrice Liesa Van der Aa.

Pia Madre zal in het geheugen de voorstelling blijven met dat opgezet schaap, die mooie kostuums, die alomtegenwoordige muziek, die zeer beklijvende piëta’s aan het eind, maar zeker ook die voorstelling die o zo moeizaam van start ging, waarin we uit de bocht vlogen maar met veel kracht en ondersteuning terug op de rails geraakten.     

TV-zender “vier” brengt MET MAN EN MACHT op antenne. Stap-actrice Els Laenen speelt een aanzienlijke en mooie rol als “Mieke Van den Abbeele”

De Nederlandse speelfilm HET BOMBARDEMENT gaat in december 2012 in première; Stapacteur Jelle Palmaerts speelt de rol van Herman. De film loopt in 2013 in de cinemazalen. 

Herneming van de voorstellingen ALICE, GEEN WONDER DAT IK WEEN, 4:3, AIRSHOW, BRILLEMAN, BRAAKLAND en DE GEBROEDERS

2012

Start van de verbouwingen aan de theaterinfrastructuur van het gebouw :  een zaal, een repetitieruimte, een atelier, en ook meer bergplaats.

Eerste toonmomenten van ALICE, de derde samenwerking met Kaaiman.  Kaaimandocent Bart Van Gyseghem kiest drie actrices van Stap uit voor de rol van Alice, die deelaspecten van haar persoonlijkheid kunnen tonen.  Naast de drie Stappers verbeelden vijf Kaaimannen de wonderwereld.  De centrale vraag die Bart zich na het lezen van het boek stelt is : “Waarom gaat iemand mee met onbekenden en tot hoever ga je mee in "het onbekende"? Een vraag die op het lijf geschreven is van pubers maar waar ook onze Stappers wel iets over kunnen vertellen. 

Filmopnames voor LORD OF THE FLIES worden gemaakt. Filip Lenaerts en Marc Bryssinck verzonnen een spannend scenario voor een eerste aflevering. De pilootaflevering opende de deur voor een volledige TVserie van Marc en Filip met de acteurs van Stap. 

In het kader van Turnhout 2012 organiseert Theater Stap de ZONDIGE ZONDAGEN. Acht theatermakers met Kempische roots komen een avond vertellen over hun drijfveren, inspiratiebronnen, dromen, parcours, prioriteiten en nog veel meer. Hiervoor selecteren ze tekst-, film- en muziekfragmenten. De avonden worden steeds opgeluisterd door een verwante muzikale gast.

Premiere van BRILLEMAN. In Brilleman komen opnieuw uitsluitend Stapspelers op de scène. Het onderwerp ‘dementie’  drong zich al langer op. Regisseur Marc Bryssinck, die zich laat bijstaan door verschillende choreografen tijdens het proces,  denkt na over de veroudering van  een deel van onze spelers.  In de volksmond wordt met de uitdrukkingen “terug kinds” en “altijd kind” de link tussen beide doelgroepen gelegd. 

Start van het proces 4:3 met negen stapspelers en de artistieke kern van het Gentse theatercollectief  “Tibaldus en andere hoeren”.   

Casting voor het proces PIA MADRE, door regisseur Enzo Toma en in samenwerking met De KolonieMT. De première is gepland in september 2013.

2011

Eerste toonmoment van GEEN WONDER DAT IK WEEN. In deze tweede samenwerking met Kaaiman kiest regisseur Jeroen Op de Beeck vier acteurs van Theater Stap en drie Kaaiman-jongeren.  Ze vertrekken vanuit “Van Muizen en Mensen” van John Steinbeck en concentreren zich op twee thema’s. In deze voorstelling plaatst Jeroen de fundamentele eenzaamheid tegenover de onvoorwaardelijke vriendschap. In 2011 en 2012 volgen nog enkele voorstellingen.

Het proces van MOEDERLAND wordt stilgelegd. Voor dit proces werd vertrokken van Bruce Chatwin's "songlines".  Daarin worden de Aboriginals geportretteerd als een "zingende gemeenschap". Het proces had niet de verhoopte kwaliteit, dit avontuur eindigde vroegtijdig.

Tournee van POPPEMIE en herneming van LE BARE.

2010

Première van POPPEMIE. Heidi De Feyter studeert af aan de Fontys Hogeschool-Academie voor Drama in Tilburg. Ze doet dit met een regie waarbij vijf Stapspelers en vier acteurs van de jongerengroep Kaaiman zich buigen over relaties, toekomstbeelden en vooral : de kinderwens. Deze voorstelling krijgt een mooie Vlaamse tournee.

Twee spelers van Theater Stap figureren in JEVGENI ONEGIN van de Vlaamse Opera, met een reeks voorstellingen in Gent en Antwerpen. Ze spelen de secondant, die het vertrouwen krijgt om op te treden als onschuldige getuige bij het duel waarbij Jevgeni zijn beste vriend doodt.

De film EN WAAR DE STERRE BLEEF STILLE STAAN wordt geselecteerd voor "La quinzaine des réalisateurs" te Cannes. De drie hoofdrolspelers Peter, Jelle en Paul maken zich op voor de reis. Hierna volgen vertoningen in Vlaanderen en wereldwijd.

LE BARE speelt een reeks in Antwerpen en Turnhout.  Deze locatievoorstelling spreekt een ruim publiek aan en doet iedereen met een glimlach naar huis wandelen als trotse eigenaar van de wonderbaarlijke roze “bare”.

Tournee van HENDRIK 4 in Vlaanderen.

2009

Opnames van de film EN WAAR DE STERRE BLEEF STILLE STAAN. Gust Van den Berghe stelde aan Theater Stap de vraag om hem te ondersteunen met zijn eindwerk voor het Rits. Een filmploeg van bijna 20 studenten koos Theater Stap als werkplaats,uitvalsbasis en hotel. Alle acteurs in deze film, op twee na , zijn mensen met een mentale handicap. Voor de vele figuranten contacteerde Theater Stap voorzieningen in de buurt. De lotgevallen van De Drie Koningen, hun verschillende karakters en omgang met de omstandigheden is geen groot verhaal, maar de film concentreert zich op de zwart-wit poëzie van de winterse landschappen en vooral op de acteursprestaties. Gust studeerde af met een langspeelfilm die grote onderscheiding haalde en won een wild card van het VAF op het Leuvense filmfestival.

Première THEATER STAP AIRSHOW. Net voor de zomer leggen we de laatste hand aan een fictiefilm STERVEN EN LEVEN VAN JAN DE VROEY, die we willen tonen aan een publiek in de regio. De stapspelers brengen met theatrale interventies, play-back en een heuse stand-up van onze piloten "Nico en Hugo" de mensen in de juiste sfeer. Tijdens de live set van de "Elvis Contribution Band" werd op elke plek uitbundig gedanst door het publiek. De film sloot de avond af in schoonheid.

Première van HENDRIK 4. Op de scène staan 9 Stapspelers, 3 muzikanten en de acteurs Dominique Van Malder, Joris Hessels, Herwig Illegems en Isabelle Van Hecke. Het meest vernieuwend aan deze voorstelling voor Theater Stap was het behoud van nagenoeg de integrale tekst van Luigi Pirandello, een keuze die bejubeld en verguisd  werd.

Herneming BLACK WRAP en herneming TU'TU.

2008

Première BLACK WRAP. Theater Stap maakt de keuze om te werken met vijf gedreven artiesten uit verschillende disciplines en biotopen, waarvan er drie blind zijn. Zij vertrekken vanuit het thema "beperking". Luk Nys gaat al decennialang mee in het theater, is oprichter van Nova Zembla, en is vanuit zijn ervaring bij ‘Victoria Deluxe’ goed geplaatst om dit project te leiden.

OSKAR. Een voorstelling in coproductie met Theater FroeFroe voor kinderen vanaf 9 jaar.  'Oskar' wordt gespeeld door Stapspeler Peter Janssens. Hij leeft in een eigen fantasiewereldje omdat zijn vader te druk bezig is met 'big business' en het vergaren van geld. In die wereld van Oskar spelen avontuurlijke konijnen de hoofdrol. Konijnen zijn tevens het hoofdingrediënt van de pasta die Oskars vader met steeds meer succes aan de man weet te brengen. Voor een miljoenendeal ontbreekt slechts één konijn, het konijn dat Oskar in bescherming neemt. De confrontatie kan niet uitblijven maar is louterend voor beiden.

2007

Première MYTH. In deze productie voor Het Toneelhuis neemt Sidi Larbi Cherkaoui twee Stap-spelers op in zijn uitgebreide cast. Marc Wagemans en Ann Dockx  hebben een goeie inbreng gehad in het intensieve repetitieproces en staan klaar voor een internationale tournee.

Theater Stap is genomineerd voor de Cultuurprijs Vlaanderen 2006, Jeugdtheater.

Première NAAR ANDORRA. Marc Bryssinck regisseert. Een geëngageerde voorstelling waarin tekst en beweging en het gebruik van videobeelden (van Auschwitz) naadloos in elkaar overvloeien met 16 Stap-acteurs op de scène. Een voorstelling die de mythe van een eigen identiteit doorprikt en ons meeneemt op een rollercoaster van vooroordelen, stigma’s en collectieve zinsverbijstering. Wij vinden ons wél goed geplaatst om hier iets over te vertellen. Onze lotgenoten zaten een halve eeuw geleden ook op de foute trein.

2006

Kathleen Frison werkt mee aan VOLK, een voorstelling van Het Toneelhuis in regie van Josse De Pauw. Lotte van den Berg neemt het figureren van de figuranten, waaronder Kathleen, in handen.

Première DONKISJOT. In coproductie met Het Toneelhuis spreekt Theater Stap een aantal muzikanten en theatermakers aan die opmerkelijk bezig zijn. Don Quichot is een monument, een icoon, bigger than life, en tegelijk herkenbaar en kwetsbaar; een mens naar ons hart. Don Quichots fascinatie voor de heroïek van de dolende ridder wordt door zijn omgeving op hoongelach onthaald. Hij staat met zijn schoonheidsidealen buiten de tijdsgeest. Hij weet dit maar al te goed. Hij beseft zelfs dat je een beetje gek moet zijn om zo’n onderneming aan te vatten, maar liever een excentrieke zonderling die leeft naar wat hem in vervoering brengt dan een aangepast individu zonder passie, zonder verhaal. Het is de eerste keer dat Theater Stap zonder regisseur werkt, het proces wordt collectief gemaakt.

Première ROM, Sarina en de marionetten van de liefde. Samen met Theater FroeFroe maakt Theater Stap een locatie- en tentenspektakel, gebaseerd op de stomme film van Todd Browning “The Unknown”. Het wordt een spannende en mooie confrontatie tussen de mannen van Stap en de poppen van FroeFroe.

Première van TU'TU. Daphne Laquière maakt met drie Stap-spelers een voorstelling voor kleuters. Bo Spaenc tekent voor de muziek.

2005

Première  van 'FRANKENSTEIN'. Vital Schraenen bewerkt deze klassieker uit de wereldliteratuur met Stap-spelers in confrontatie met valide acteur Koen Monserez. Bij Stap zoeken ze naar de essentie en de kracht van deze mythe.  Het publiek wordt met zijn neus op de bloederige feiten gedrukt en blijft achter met vragen over een wetenschap die leven kan opwekken en de vraag wie hier het monster is en wie niet. Deze productie is in samenwerking met de live-muzikanten van I solisti del Vento.

Première 'PUUR/IK LIEF'. De documentaire "Ik Lief", waaraan Lies Van Assche in 2001 samen met een aantal Stap-spelers werkte, wordt opgenomen in de theatervoorstelling PUUR/IK LIEF. Twee valide acteurs brengen liefdesgedichten van mensen met een mentale handicap in een ontroerende dialoog met de beelden uit de documentaire. 

2004

ROBERTO ZUCCO gaat in première. Deze voorstelling wordt in de pers omschreven als een "rigoureuze lezing" van het werk van Koltès, waarin verlorenheid en troosteloosheid zeer direct tastbaar worden. De keuzes in de vormgeving ondersteunen dit.  De verrassende omgang van de Stap-acteurs met tekst en lichamelijkheid, geeft aan de voorstelling een onverwachte meerduidigheid.

Luc Perceval liet MACBETH bewerken door Gerardjan Rijnders. Het werd een radicale interpretatie die zich toespitst op het koppel Macbeth en zijn Lady als een soort Adam en Eva die zich niet kunnen reproduceren en dat compenseren door hun zucht naar macht. Voor deze inktzwarte voorstelling werd de Bourla omgebouwd tot een "slangenkuil". Guy Dirken maakt een weergaloos debuut als poortwachter. Zeven andere Stap-spelers spelen in een beurtrol de heksen die in dit duistere stuk allerlei voorspellingen doen.

Theater Stap gaat een samenwerking aan met het Bredase theater "Het Slot". Met een gemengde cast wil regisseur Hanna Buda een uitgepuurde, beeldende voorstelling maken, gebaseerd op DE STORM van William Shakespeare. Met zeven spelers van Theater Stap worden voorbereidende en verkennende repetities georganiseerd. De inspiratie voor de opdrachten en het zoekproces ligt voornamelijk in beeldende kunstwerken. Voor dit proces wordt een mentaal gehandicapte gastacteur, Paul Mertens, aangesproken. In december volgt een aantal toonmomenten op locatie in Breda en Merksplas

Luc Loots wordt gevraagd om mee te werken aan de voorstelling BRAAKLAND  door Cie Dakar. Deze voorstelling wordt geregisseerd door Lotte Van den Berg in samenwerking met Jetse Batelaan. Weer een speler die zich even losmaakt van de groep, weer de opdracht voor Theater Stap om te ondersteunen en te  ontvoogden.

In 2004 namen we afscheid van enkele spelers uit de groep, waaronder enkele pioniers met 20 jaar inzet : Kristien Van Roy, Agnes Fleerackers en Kris Hufkens.

In 2004 liepen de internationale tournee van  Foi en Tempus Fugit verder. Marc Wagemans danst nog steeds mee in deze voorstellingen van Sidi Larbi Cherkaoui ( Les Ballets C de la B).

2003

In huis wordt gestart aan het werkproces van HENDRIK V, dat resulteert in enkele toonmomenten. Gedurende twee maanden werkt de voltallige spelersgroep aan dit project onder begeleiding van Joost Leroy. De tekst van Shakespeare werd door Ignace Cornelissen bewerkt tot een kindervoorstelling. Dit korte proces heeft geen uitgesproken artistieke ambitie, de groepssfeer en het spelplezier zijn de inzet van dit project.

Sidi Larbi Cherkaoui houdt goede herinneringen over aan het werken met de spelers van Theater Stap. Hij erkent een aantal collegiale kwaliteiten bij de spelers als loyauteit, transparantie, arbeidsethiek... Hij is ook oprecht gefascineerd geraakt door een aantal acteurs omwille van hun fysieke intelligentie. Marc Wagemans is in zijn optiek iemand die zoveel potentie heeft als danser dat hij hem op basis van zijn persoonlijkheid graag meepakt in zijn volgende productie.

Sidi Larbi Cherkaoui maakt FOI bij Les Ballets C. de la B. Het wordt een voorstelling met 11 dansers en 7 muzikanten van Capilla Flamenca. De speellijst zal Marc Wagemans twee seizoenen op een intercontinentaal avontuur sturen. Dit is voor iedereen prikkelend , de uitdaging bestaat erin Marc zo respectvol mogelijk te begeleiden.

Acht spelers van Theater Stap beginnen de repetities van ROBERTO ZUCCO. In januari 2004 zal Theater Stap uitkomen met een nieuwe productie voor het avondcircuit. Voor deze productie zullen 2 regisseurs samenwerken: Mieja Hollevoet en Radomira Dostal. Waar Radomira in het verleden vooral ervaring heeft opgedaan in het beeldend theater, kiest Mieja eerder voor een tekstueel-dramaturgische aanpak. Een complementair duo. "Roberto Zucco" van Bernard-Marie Koltès is in wezen een hard, brutaal en tragisch stuk, dat daarenboven vol donkere humor zit. Roberto Zucco is een 'outcast' en hier wordt de lijn die we met "Woyzeck" uitgezet hebben terug opgepakt. Roberto Zucco is rusteloos. Ook hier worden we geconfronteerd met absurd en fysiek geweld en doodslag. Humor zal de tragiek verteerbaar moeten maken.

2002

Première van OOK: danstheater. Theater Stap koos ondubbelzinnig voor gastchoreografen.

Sidi Larbi Cherkaoui, danser en choreograaf bij les Ballets C. de la B. en Nienke Reehorst, danseres bij o.a. Ultima Vez, kozen 10 Stap-spelers en werkten een jaar lang aan deze voorstelling. Nooit voorheen werd zo fysiek getraind. Als proces een voltreffer. De première werd unaniem lovend onthaald en de internationale danswereld toonde direct interesse. Stap-spelers kunnen overtuigen als dansers: geconcentreerd, mateloos gelukkig, zonder veel referentie en autonoom.

Een gedurfde, erg energieke voorstelling met veel humor en een aantal sterk ontroerende momenten.

FRIETMAKERIJ BERGHMANS wordt één van de toppers van de Zomer van Antwerpen. Ruim 8000 toeschouwers bezoeken de opendeurdagen van dit unieke en ambachtelijke familiebedrijf. In groepjes van 30 personen wordt men rondgeleid door een frietmakerij van veld tot verbruiker, met aan het eind een kantinerevue door het voltallige personeel en natuurlijk een pak versgebakken Berghmansfrieten. Dit locatieproject was een gezamenlijk initiatief van Theater Stap en Aksident

DE OPGEZETTE VOGEL, eerder in 1996 uitgebracht door Theater Stap, is herwerkt en wordt hernomen. Deze video-theaterproductie gaat over veroudering. Een paar jaar later krijgt de voorstelling een dieptelaag bij,de videobeelden bevroren de acteurs in de tijd.

Première van ERGENS STAAT ER NU EEN IGLO LEEG. Twee jonge Nederlandse theatermakers, Lotte van den Berg en Jetse Batelaan, maken binnen een kort tijdsbestek een voorstelling met 7 spelers. Beckett, de bijbel en een boek van T. Lindgren over mensen op een nulpunt vormden de inspiratie.

En gaandeweg ontwikkelde zich een metafoor: 'Wat gebeurt er als zes negers en een eskimo aankomen in een strakke onthaalruimte ?'Een voorstelling over nederigheid, een scheppingsverhaal. Eigenzinnig en weerbarstig wekt ze de interesse van kunstencentra en er volgt na Vlaanderen ook een Nederlandse tournee.

2001

Theater Stap krijgt een aanzienlijke subsidieverhoging van het Ministerie van Cultuur

Première van WOYZECK in een regie van Marc Bryssinck. Deze klassieker van Büchner wordt bewerkt voor de grote zaal met de voltallige spelersgroep. De muzikaliteit van het gefragmenteerde manuscript vormt de basis voor een concertante voorstelling waarbij de muziek, het klankdecor, live gespeeld wordt door de acteurs. Een aantal nieuwe acteurs zet ontroerende personages neer op het voorplan.

Lies Van Assche, voorheen al werkzaam bij theater Stap als kostuumontwerpster en scenograaf, maakt een docudrama over 'liefde en mentale handicap'. In IK LIEF worden, naast interviews, surreële scènes opgenomen waarin overbekende liefdesscènes uit o.a. Titanic en Grease op locatie (resp. Flandria en Sinksenfoor) nagespeeld worden door de Stap-spelers.

2000

Première van TWEE SPROKEN , een kindertheaterproductie in een gastregie van An De Donder. Dit tweeluik bestaat uit 'De blauwe gnokkel' van Fernand Auwera en 'De rattenvanger van Hamelen'. Elf spelers brengen samen met An deze vertelling over het op zoek gaan naar een identiteit en een plaats in de wereld. Deze voorstelling werd meer dan 70 keer gespeeld en was een tweede succesvolle verschijning van Theater Stap in het kindertheatercircuit.

Première van DE MEEUW VAN TSJEKKOF. Twaalf spelers van Stap buigen zich over deze klassieker van Tsjechov, in een gastregie van Gretl Van Ourti. De typische veelheid aan personages blijft behouden en ook de gekende thema's als de onbereikbare liefde, de verzuchtingen en de berusting zijn voelbaar. Een voorstelling die zowel in de avond- als de schoolprogrammatie overtuigt.

Première van BROERE, een stuk over bloedbanden en wanhopige pogingen om grenzen te verleggen. Twee Stap-spelers staan samen met twee jonge valide acteurs, Stijn Van Opstal en Wouter Hendrickx, op de planken of beter op een draaiend plateau. Tekst wordt bijeengesprokkeld, maar vooral Sam Sheppard blijkt een grote inspiratiebron. Naast de puike vormgeving (o.a. eco-designer Stef Van Eyck) krijgt voor het eerst de gemengde cast de goedkeuring van pers en publiek.

1999

Windstil bij Theater Stap.

1998

Première van ANDERZIJDS AAN DE OVERKANT, een video-theatervoorstelling met zes spelers in een gastregie van Inge Floré. In de film leven tien mensen op een harmonieuze manier samen.Wanneer iemand vertrekt, volgen nog drie anderen zijn voorbeeld. Op de scène zien we de zes achterblijvers die in stilte, en elk op hun manier omgaan met de verbroken harmonie. Geen dialogen, enkel emotie en ruimte voor veronderstellingen en vragen. Een intimistische voorstelling over afscheid en verlies.

Première van DRACULA, met zes Stap-spelers in een regie van Marc Bryssinck. De bloedzuigende figuur uit Bram Stoker's roman werd gereïncarneerd in een ogenschijnlijk brave Kempische huisvader met vrouw en zoon. Een voorstelling met twee gezichten. In een eerste periode wisselen hilarische scènes elkaar af maar in de tweede periode sluit een grimmige pervert de ogen van een jong deur aan deur verkoopstertje definitief.

1997

Première van VLEUGELS EN RODE SOKKEN, een bewegingstheaterproductie met zeven spelers in een gastregie van An Verbelen.

In dit werkproces ligt de nadruk op fysieke training. Het zijn dan ook de bewegingspatronen die de verhaallijn stuwen. Het is een prettige voorstelling die door beweging, muziek en licht een ander ritme in zich draagt, dan voorgaande producties.

1996

Première van DE OPGEZETTE VOGEL een video-theaterproductie naar een kortverhaal van Luigi Pirandello, met drie Stap-acteurs en een dwergkonijn, in een regie van Marc Bryssinck. Een ontroerend verhaal over een angstige man die aan zijn leven verzaakt en totaal vereenzaamd en verbitterd sterft. Een voorstelling waarbij de acteursprestaties en de dramaturgische opbouw unaniem geprezen worden.Ook de prachtige balans tussen video en theater sorteert veel lof.

Theater Stap verhuist naar een op maat gesneden nieuwbouw aan het kanaal in Turnhout. Naast repetitieruimte en decoropslag is er ook een vlakke-vloertheater met een publiekstribune voor 95 toeschouwers.

Première van OP ZOEK; een muziektheaterproductie voor kleuters van Erik Wouters met één actrice en twee musici.  Wederom een sterk visuele productie met klankobjecten, eenvoudig en speels en perfect geschikt voor de beoogde doelgroep.

Première van ELEKTRA van Euripides met veertien acteurs, drie zangeressen en drie stofzuigers in een regie van Erik Wouters. De spelers, uitgedost als badgasten, worden aangemaand hun vrij spel te staken en de voorstelling van 'Elektra' te spelen. Aanvankelijk reageren ze onwillig, zoals een volk tegen onrecht en ellende. Deze eigenzinnige bewerking ontwikkelt het komisch talent van een aantal acteurs op de scène.

1995

TANGO wordt in herwerkte versie ('Tango '95) hernomen voor een korte tournee in Slowakijke.

1994

Première van MEDEA van Euripides met zes spelers en twee gastacteurs in een regie van Erik Wouters. Zoals in 'ANTIGONE' wordt ook hier de gehandicaptenproblematiek gesublimeerd in een theatraal gegeven: 'de regisseur (Jasoon) die denkt de touwtjes in handen te kunnen nemen maar teruggefloten wordt door zijn mentaal gehandicapte acteurs'. Voor de tweede keer wordt geprobeerd om met een gemengde cast te werken en wederom blijkt hoe moeilijk dit is.

Theater Stap wordt ad nominatum ingeschreven in de begroting van het Ministerie van Cultuur, dienst podiumkunsten. Het betekent niet alleen een forse verhoging van de werkingsmiddelen maar ook een artistieke erkenning voor het voorbije decennium. Wel dient deze subsidie jaarlijks verworven te worden op basis van een beleidsplan en een jaarverslag.

Acteurs van Theater Stap spelen mee in DE OPERA, een theaterproductie van Het Gevolg in een regie van Ignace Cornelissen. Het is de eerste maal dat Stap-acteurs tewerkgesteld zijn in een ander gezelschap.

Première van BAL MASQUE met een grote cast en een didgeridoo-speler; Marc Bryssinck regisseert. Het camoufleren van de eigen kwetsbaarheid wordt letterlijk vertaald door het dragen van maskers. Een tribunaal oordeelt over het lot van een koppel dat weigert deze maskerade op te houden. Dood en noodlot moeten het uiteindelijk afleggen tegen erotiek, liefde en hoop.

1993

Voor MAW, een voorstelling met de ganse spelersgroep en 2 percussionisten, wordt voor het eerst de regie toevertrouwd aan een gastregisseur: Marc Bryssinck. Het is dan ook een stijlbreuk met het verleden. MAW is een eerder sombere voorstelling die de verwarring, de absurditeit en de machteloosheid in beeld brengt die voortkomt uit de mengelmoes van informatie, entertainement en infotainement waarmee de media ons bestoken. De media zelf reageren positief. De getoonde agressie en verscheurdheid laten sommige trouwe fans verweesd achter.

Frans Buyens en Lydia Chagoll, twee van de meest gerenommeerde cineasten van Vlaanderen, verfilmen de voorstelling TANGO. De film TANGO TANGO wordt vertoond op het festival van Berlijn en wint een prijs op het filmfestival in Bergamo. "Tango Tango" wordt meermaals uitgezonden op de nationale televisiezenders.

1992

Première van TANGO waarin een begrafenis met onverwachte verwikkelingen centraal staat, geregisseerd door Erik Wouters.

Tango-muziek, live gespeeld door 2 pianisten versterkt de melancholie, de wensdromen en onvervulde verlangens die tijdens een rouwritueel opflakkeren. Een ander gezicht van deze voorstelling toont een burleske klucht vol galgenhumor.

1991

Première van ANTIGONE van Sophokles met de vaste spelersgroep en vier vrouwelijke koperblazers in een regie van Erik Wouters. Voor het eerst vertrekt Theater Stap van een verhaal. Een eigenzinnige bewerking stelt Kreoon als beproefde ouder/opvoeder centraal tegenover de 'volwassenwording' van Antigone.

Het gebruik van symboliek, poppen en een eerste aanzet tot rolopbouw maakt van deze alom geprezen voorstelling een doorbraakmoment in de verdere evolutie van het gezelschap.

Dagcentrum Kasteel, een fulltime dagopvang voor de spelers van Theater Stap, wordt officieel erkend en betoelaagd door het Vlaams Fonds. Het samenwerkingsverband tussen Stap en Kasteel maakt een verdere professionalisering van de theaterpraktijk mogelijk.

1990

Windstil bij Theater Stap.

1989

Voor de première van CODE wordt een contrastwerking opgezocht tussen de Stap-acteurs en twee valide gastacteurs in een regie van Erik Wouters en Greet Vissers. De live-muziek (stilaan een handelsmerk van Theater Stap) wordt ditmaal gebracht door 4 zangers en een saxofonist.  De voorstelling is een zoektocht naar gedrags- en bewegingscodes in vaak rituele handelingen. De reacties op de succesvolle tournee onderlijnen vooral de poëtische gevoeligheid van deze voorstelling en de eenvoudige en ongedwongen acteerstijl van de Stap-spelers. Het samenspel met valide acteurs wordt minder gunstig onthaald. Voor deze productie ontvangt Theater Stap projectsubsidie van de administratie Kunst.

'Theateratelier Stap' wordt halftime opgestart: een structuur vergelijkbaar met een dagcentrum waar een vijftiental getalenteerde mentaal gehandicapten intensief met theater bezig zullen zijn.

Theater Stap organiseert i.s.m. de Warande en Eucrea een 'Europees Festival voor theater door mentaal gehandicapten' waaraan zes groepen uit België en Frankrijk, Zwitserland en Nederland deelnemen. Meer dan 2.600 toeschouwers bezochten de zeven voorstellingen. De diverse media (TV, radio, binnen- en buitenlandse kranten) volgden dit festival intensief.

1988

Première van UNITED ARTISTS. Een herwerking van TUSSENBEIDE i.s.m. De Nieuwe Muziekgroep. De muziek wordt live uitgevoerd door 17 muzikanten.

1987

Voor de première van TUSSENBEIDE wordt de vaste spelersgroep aangevuld met drie muzikanten en twee dansers in een regie van Erik Wouters en Greet Vissers.
Het is een zoektocht naar een universele beeldtaal vanuit bewegingsimprovisaties van de spelers en de esthetiek van valide stijldansers.
Ook deze productie kent een mooie spreiding en wordt in de zomer van 1988 getoond op festivals in Parijs en Berlijn.

1986

Een eerste avondvullende productie STAP speelt STAP, regie Erik Wouters, gaat in première.
De loutere aanwezigheid op scène is het uitgangspunt en de essentie van deze collagevoorstelling.

Theater Stap neemt een gevleugelde start met twintig voorstellingen in België en Nederland.

1985 - 1986

Theater Stap wordt een autonome structuur; logistiek gesteund door cultureel centrum De Warande en betoelaagd door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap - dienst Jeugdwerk.

Er wordt een vaste spelersgroep samengesteld vanuit vier Turnhoutse instellingen.

1984 - 1985

Vanuit een artistieke motivatie starten theatermaker Erik Wouters en musicus Flor Verschueren een project op: 'Theater met mentaal gehandicapten'.
Dit gebeurt in de schoot van De Brem, een school voor Buitengewoon Onderwijs.

Een eerste workshopproductie wordt enthousiast onthaald.