newsletter-logo
newsletter-close

Ergens staat er nu een iglo leeg 2002

  • previous production
  • next production

Zes negers en een eskimo komen aan in hun nieuwe huis. De deur. Een linoleumvloer, een ijskast. Een tafel met zes stoelen. En een kraan. Ze hebben van de mensen een tasje gekregen. Zes negers en een eskimo komen aan in hun nieuwe huis met een plastic tasje in de hand. Wat nu?

 

In de voorstelling wordt de uit de biologie afkomstige Lorenz-reactie onderzocht. Dieren die zich ontheemd voelen en bedreigd worden, vertonen vaak tegen-natuurlijke reflexen. Zo kan het voorkomen dat een vogel, die niet weet waar hij is en ziet dat hij beslopen wordt door een kat, plotseling zijn veren begint te poetsen. De kat springt. Bijt. De vogel is dood.


 Een voorstelling over mensen die verdwalen en blijven staan tot ze gevonden worden. Over mensen die hun haren gaan borstelen als het plafond naar beneden komt en aan een nieuw boek beginnen als ze niet meer weten wie ze zijn.

tijdlijn

In het najaar van 2002 ging 'Ergens staat er nu een iglo leeg' in première in ons eigen zaaltje met 7 voorstellingen. Daarna ging de voorstelling op toernee in Vlaanderen en Nederland met 26 voorstellingen. De dernière werd gespeeld op Theater aan Zee, waar Theater Stap de centrale gast was.

credits

Regie:Jetse Batelaan en Lotte van den Berg
Licht:Lykle Hemminga
Decor:Martin Mulder
Kostuums:Liesbeth Swings
Fotografie:Kris De Witte

Cast:

Ann Dockx

Jan Goris

Kris Hufkens

Luc Loots

Nadine Van Miert

Annick Van Leeuwen

Rik Van Raak

in de pers

De Scène 12/02 2002

"'Ergens staat er nu een iglo leeg' vertelt een veelvoud van verhalen over ontheemding en uitsluiting met een tikje absurditeit. Het vertelt in fragmenten, beelden, liedjes en grappen een heel apart scheppingsverhaal. De voorstelling zet bovendien kritische vraagtekens bij ons kijkgedrag."

De Morgen 12/02 2002

"'Ergens staat er nu een iglo leeg' is een heel ingetogen voorstelling geworden met één enkele vraag aan de basis: wat gebeurt er met mensen als ze in een vreemde, onbekende situatie terechtkomen? Het is behoorlijk interessant om te zien hoe de Stap-spelers schijnbaar moeiteloos zijn ingeschreven in de theatertaal die we bijvoorbeeld van Batelaan kennen, zonder dat dat geforceerd overkomt. Binnen een vrij strak geregisseerd theaterconcept zijn zeven vrije acteurs aan het werk."